Prosinec 2015

Cities Skylines Jam #2 - Dálnice, mimoúrovňové křižovatky

29. prosince 2015 v 20:30 | Kolbenova |  Cities: Skylines

V dnešním druhém díle se zaměříme na stavbu nadřazeného systému komunikací, tedy dálnic, jejich vzájemného křížení a navázání na uliční síť.




Jednoznačně musím doporučit mód "Network Extansions Project", který vám přidá do hry (kromě několika městských ulic) dvou, čtyř, pěti a šesti-proudou dálnici. Díky tomu můžete jednoduše projektovat vždy pravý pruh jako odbočovací, resp. připojovací. A nesmíme samozřejmě zapomenout ani na "Traffic++", který umožňuje detailní nastavení oněch odbočovacích pruhů, maximální rychlosti na komunikacích a povolení/zakázání pruhu pro různé typy vozidel jako nákladní auta, autobusy nebo sanitky. Tento mód toho obsahuje samozřejmě mnohem více, ale to by bylo na samostatný článek.


méně vytížený exit vnitřního okruhu s navazující ulicí 2+2 pruhy


Systém dálnic se mi osvědčil ve formě okruhu/ů - záleží na počtu dálnic přivedených do města. Pokud máte dálnice čtyři, pravděpodobně si vystačíte s jedním (vnitřním) okruhem. Vnější je dobré stavět v případě, že plánujete velkou expanzi města. Potom také nesmíte zapomenout na vzájemné propojení oněch okruhů pomocí radiál. Jednoduše jako ve skutečnosti. Vnitřní okruh by měl mít více exitů, na které je dobré navázat městské ulice o kapacitě 3+3 pruhy.

Ano, samozřejmě dálnice mají (stejně jako ve skutečnosti) své neduhy. U rezidenčních oblastí je samozřejmostí tunel, případně protihluková stěna (pouze u 3pruhové dálnice). Ve hře pak nechybí spousta opatření, které více či méně automobilové dopravě uleví.


velice exektivní a multifunkčně využitelná křižovatka, odkaz na stažení pod článkem


Dobrý je zákaz těžké dopravy. Ten se však netýká dálnic a je dobré jej nezavádět celoplošně, neboť se výrazně zpomaluje zásobování vašich obchodů. Velice efektivním opatřením je MHD zdarma, které vás sice bude něco stát, ale uleví vašemu městu cca o 20% automobilů. Za zmínku jistě stojí i podpora cyklistiky, která je součástí rozšíření After Dark.



Mnohem radikálnější řešení je kompletní zákaz tranzitu přes oblast (opět součást After Dark). Je dobré jej zavádět zvláště, když máte jinde poloprázdnou komunikaci - třeba okruh - a chcete přes ní vést auta mimo hustě osídlené nebo přetížené oblasti. Ve chvíli, kdy jej zavedete celoplošně, prakticky zmizí veškerá auta z ulic, což však znamená postupný krach komerčních a industriálních zón, které se bez zásobování/exportu neobejdou.


jednoduchá ukázka možného řešení


A ještě na závěr přidávám odkazy na křižovatky, které doporučuji vyzkoušet…



Mimoúrovňová křižovatka s kruhovými objezdy (může sloužit jako exit a zakončení radiály zároveň)

V úterý vyšly do SIMTu tramvaje...

20. prosince 2015 v 12:00 | Ruda |  SIMT
Blíží se konec rušného roku. Alespoň pro vývojáře SIMTu, tak si ho pojďme shrnout.

Režim tramvají vyžadoval zcela nový systém i logiku. Jak píší sami vývojáři, dá se říct, že se vyvíjela nová hra. Přeci jen tramvaje a autobusy moc společného nemají. Aby hra fungovala tak, jak má, byli vývojáři nuceni pracovat ve dne i v noci, stovky a stovky hodin.

Jak už jsme několikrát říkali i v samostatném článku, největší novinkou jsou tramvaje. Zatím je jediná a jen v prémiové verzi. "Zbastlená kachna," jednosměrná kachna není jako ta klasická. Příští rok by měly přibýt T6, Astra nebo plzeňská obousměrná kachna. Svezete se i s 26Tr, 27Tr, 28Tr, Trolliny 12, 15 i 18, Solarisy 12 až 18 nebo Karosami B961, B951, B952 a C954. Celkem bylo přidáno 29 nových vozidel.

Ale pozor, už nebudete moct jezdit zadarmo, z tramvají a trolejbusů budete muset platit energie. O tom, kolik jste zaplatili za energie, se dozvíte na svém profilu od ledna 2016. Vždy první den v měsíci se vám odečtou herní peníze z účtu a na profilu se objeví informace, kolik jste spotřebovali a zaplatili a za jaký to bylo měsíc.

Další novinky týkající se trolejbusů:
  • nové stahováky, nyní už i u kloubových vozů
  • sběrače jsou napevno k vozu
To je vše, takže Vám za celý tým MHD Simulátorů přeji veselé Vánoce a šťastný nový rok.



Cities Skylines Jam #1 – Řešení uliční sítě

8. prosince 2015 v 20:00 | Kolbenova |  Cities: Skylines
Doprava. To je bez pochyby nejčastější téma, jakým se hráči v Cities: Skylines zabývají. Ostatně hra je i připravená na to, že většinu času budete řešit právě jí. Proto si tento námět rozebereme v sérii článků "Cities Skylines Jam" a řekneme si, jakými způsoby je optimální jí řešit a které módy vám k tomu pomohou. Dnešní první díl věnujeme stavbě uličního systému.

Počet aut ve městě dost závisí na počtu dálnic přivedených do města. Osobně jsem použil mód "Unlimited Outside Connections" a mám do města přivedeno 8 dálnic (standartě jdou pouze 4) a 8 okresních komunikací. Okresku vytvoříte jednoduše pomocí dálničních nájezdů. Ačkoliv počet generovaných aut na ní je zřejmě stejný jako na dálnici, zácpy tu většinou nevznikají. Hře to hlavně dodává jistou míru realističnosti, ostatně viděli jste někdy město, do kterého by vedly pouze dálnice?


vytvoření okresní silnice v editoru map


V mém městě tedy nouzi o auta rozhodně nemám a zácpy vznikají opravdu velmi jednoduše. Za nutnost tak považuji mód "Toggle Traffic Lights", díky kterému mohu deaktivovat semafory, které se automaticky generují na hlavních ulicích. Bez problému můžete odstranit všechny, které jsou na křížení hlavní a vedlejší ulice. Je však nutné je ponechat na místech, kde se kříží hlavní (frekventované) ulice, auta by se pak vzájemně blokovala a křižovatka se stane absolutně neprůjezdnou.



Vytíženější hlavní tahy lze křížit pomocí kruhových objezdů a tam, kde je to jen trochu možné, dělat vedlejší ulice slepé. Stačí je jednoduše dotáhnout ke kraji té hlavní, ale nepropojit je. Auta si najdou jinou cestu.

Na závěr ještě doporučím mód "Precision Engineering", který vám při budování ukáže délku ulice, úhly zatáček a umožní najít si přesný bod pro spojení s jinou silnicí. Ušetří vám opravdu mnoho času.



přehledně vyobrazený systém, oranžová barva znázorňuje křižovatku bez semaforů